داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که در فصل سرد زمستان محیط را گرم و در فصل گرم تابستان محیط را خنک می‌کند.
داکت اسپلیت‌ها از دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز تشکیل شده است.
کندانسور شامل چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فین و … می‌باشد و هواساز نیز شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و … می‌باشد.

در واقع داکت اسپلیت همانند اسپلیت های دیواری از دو بخش اصلی یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت) و یونیت داخلی (واحد هواساز) تشکیل شده است. همانگونه که از نام داکت اسپلیت پیدا است، همان اسپیلت با تکنولوژی جدید تر و سیستم انتقال حرارت آن از طریق کانال کشی و یا دریچه هوا می باشد.

 

هوا ساز داکت اسپلیت به صورت توکار درون سقف وصل می‌شود و سپس با استفاده از کانال کشی هوا را به اتاق‌ها و سایر مکان‌ها انتقال می‌دهد.

توکار ، داکت اسپیلت ، نمایندگی ایران رادیاتور ، نمایندگی بوتان ، رله هانیول ، رله زیمنس

داکت اسپلیت برای خنک کردن محیط عملکردی شبیه به اسپلیت و کولر گازی دارد ولی برای گرم کردن محیط با گردش آب گرم درون داکت اسپلیت محیط را گرم می‌کند.
تا این جا تا حدودی شما را با داکت اسپلیت آشنا کردیم با ما همراه باشید تا با هم از داکت اسپیلت بیشتر بدانیم !

 

واحد هواساز یا یونیت داخلی وظیفه توزیع هوا بین فضاها را بر عهده دارد که با توجه به ظرفیت و کاربری ممکن است از طریق دریچه به صورت مستقیم یا کانال کشی انجام شود. معمولا نصب داکت اسپلیت در سقف کاذب ساختمان انجام می شود.

 

واحد کندانسینگ یا یونیت خارجی وظیفه اصلی تولید سرمایش از طریق کمپرسور را بر عهده دارد که با استفاده از لوله های مسی عایق شده به یونیت داخلی متصل و تبادل انرژی انجام می گردد. یونیت خارجی با توجه به عوامل مختلف در بالکن (تراس) یا پشت بام و در برخی مواقع برای ایجاد روف گاردن در بالای خرپشته ساختمان نصب می گردد.

در بعضی از مدل های داکت اسپلیت قابلیت گرمایش و سرمایش توسط گاز مبرد و هیت پمپ وجود دارد که در کشور ما با توجه به اقتصادی تر بودن استفاده از انرژی گاز در فصول سرما برای گرمایش از کویل های آب گرم در داخل دستگاه استفاده می شود که آب گرم مصرفی پس از تبادل انرژی و سرد شدن مجددا توسط پکیج یا دیگ آب گرم که از طریق لوله کشی به دستگاه متصل شده اند، مجددا گرم می شود. در این حالت دستگاه داکت اسپلیت همانند فن کویل عمل می کند و فقط قسمت فن دستگاه روشن می شود. مصرف کننده اصلی برق در اسپیلت و داکت اسپلیت ها، یونیت خارجی دستگاه می باشد که درحالت گرمایش و استفاده از کویل آب گرم در زمستان از مدار خارج و خاموش می گردد و یونیت داخلی نقش فن را دارد، که این عمل باعث کاهش شدید مصرف برق در زمستان می گردد. در زیر نمونه ای از اسپلیت کانالی با تشریح قسمت های اصلی نمایش داده شده است.

 

در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار کرده و سرعت بالایی دارد و همین امر باعث سریع تر کار کردن آن می‌شود که می‌تواند در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند.
منظور از دور الکتریکی متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط خنک می‌شود دور متغیر کم شده و و زمانی که دمای هوا گرم می‌شود دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی شود.
در نوع معمولی که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.

دکتر تاسیسات.

داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی از نظر کارکرد یونیت های داخلی و خارجی دقیقا همانند اسپلیت ها عمل می کند با این تفاوت که نحوه خروج هوا در داکت اسپلیت از طریق کانال های داخل سقفی به فضای داخل منتقل می شود. دکتر تاسیسات .

داکت اسپلیت ها را از نظر کارکرد انرژی برق مصرفی می توان به دو دسته برق تک فاز 220 ولت و برق سه فاز 360 ولت تقسیم بندی کرد. معمولا ظرفیت های 18000، 24000، 30000 و 36000 با برق تک فاز و ظرفیت های بالاتر یعنی 42000، 48000 و 60000 با برق سه فاز کار می کنند.

البته به تازگی محصولات جدیدی به بازار معرفی شده که مشکل برق سه فاز برای ظرفیت های بالا را حل کرده و می توان ظرفیت های بالا را با برق تک فاز نیز به آسانی راه اندازی کرد. اگر شما به دنبال داکت اسپلیت با ظرفیت های بالای 36000 هستید و مشکل برق مصرفی دارید از داکت اسپیلت صرفنظر کنید .

در داکت اسپلیت  همانند اسپلیت با توجه به منطقه جغرافیایی، از مدل های متفاوت کمپرسور با کارکرد های متفاوت استفاده می شود. دلیل اینکه در هر منطقه جغرافیایی از یک نوع کمپرسور استفاه می شود، میزان مصرف انرژی می باشد. در مناطق معتدل مانند تهران، کرج و غرب کشور استفاده از کمپرسورهای روتاری که مصرف انرژی معقول و مناسبی هستند پیشنهاد می شود. در مناطق گرمسیر و حاره ای مانند مناطق جنوبی کشور، استفاده از کمپرسورهای تروپیکال و پیستونی پیشنهاد داده می شود که مصرف برق بالاتری دارند اما از نظر کارکرد برای مناطق گرمسیر و حاره ای ساخته شده و راندمان بالاتری دارند.  دکتر تاسیسات دات کام .

داکت اسپلیت ها در دو نوع اینورتر و دور ثابت موجود می باشند که در سه تیپ استاتیکی فشار پایین (Low Static)، فشار متوسط (Medium Static) و فشار بالا (High Static) با توجه به حجم هوادهی و فشار کاری قابل ارائه هستند. اینورتر یا دور متغیر قطعه ای است که باعث می شود بتوانیم دمای محیط زندگی خود را کنترل کنیم، زمانیکه دمای محیط به دمای تنظیم شده رسید، برد اینورتر از طریق سنسورها دمای تعیین شده توسط کاربر را دریافت کرده و در زمانی که دما به دمای مطلوب کاربر نزدیک شد، به کمپرسور یا موتور دستگاه دستور می دهد با سرعت کمتری کار کند. این امر سبب می شود که کمپرسور خاموش نشود در نتیجه برق کمتری مصرف شود و هزینه کمتری بابت برق مصرفی پرداخت شود. اینورتر علاوه بر هزینه برق، با تغییر متغیر باعث خاموش و روشن شدن کمتر همه قطعات از جمله کمپرسور گردیده که خود این مسئله به کاهش اسطکاک و خرابی کمتر قطعات منجر می شود.

 

اگر دکتر تاسیسات دات کام بخواهد به صورت کلی شما را با مزایای داکت اسپلیت آشنا کند باید بدانید که:

· داکت اسپلیت از نظر قیمت و کارایی مناسبی که دارد نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا مناسب تر است.

· هوایی را که می‌خواهد به محیط انتقال دهد فیلتر می‌کند و هوای تازه و مطبوعی به محیط می‌دهد.

· از کانال‌های کوچک تری نسبت به کانال‌های کولر آبی برای اسپلیت استفاده می‌شود چرا که کیفیت هوای آن‌ها از کولرهای آبی بهتر است.

· دارای استقلال کامل است و به تنهایی می‌تواند گرما و سرمای یک محیط را تامین کند و همچنین این توانایی را دارد که تهویه مطبوع چند ساختمان را به صورت همزمان انجام دهد.

· راندمان سرمایشی و گرمایشی آن در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع بهتر است.

 

وامروزه انواع داکت اسپلیت های اینورتر (دور متغیر) و معمولی (دور ثابت) و نیز تک فاز و سه فاز به بازار عرضه شده است.

ظرفیت سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت (کولر گازی) بیشتر است و فضاهای بزرگتری را می توان با آن تهویه نمود.

با توجه به گوناگونی طرح های ارائه شده در کانال ها و یونیت های داخلی ، می توان آن را در ساختمان هایی با ارتفاع کم سقف کاذب نیز نصب نمود. برای نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت لزومی ندارد که کل ساختمان با سقف کاذب پوشیده شود بلکه در قسمتی از سقف (معمولا در راهروها و ورودی ها) ، با ارتفاع ۲۵ سانتی متر نیز نصب می شود. تا اینجا تا حدود زیادی به پاسخ سوال داکت اسپلیت چیست رسیده ایم و در ادامه می خواهیم که به ۴ عیب مهم آن بپردازیم و همچنین اینکه این دستگاه چه مزایایی دارد را بررسی کنیم.

یکی از رقبای سر سخت سیستم داکت اسپلیت ، سیستم مینی چیلر و فن کویل است. در این سیستم هر فن کویل را می توان جداگانه از نظر دمای کارکرد تنظیم کرد. در هر اتاق و سالن از یک فن کویل استفاده می شود که در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در آن جاری می شود و این سیستم به همراه یک پکیج یا بویلر (همانند سیستم داکت اسپلیت که برای گرمایش به آبگرم بویلر یا پکیج متصل می شود) به یک سیستم کامل سرمایشی و گرمایشی مستقل تبدیل می شود.

در سیستم مینی چیلر و فن کویل ها در صورت عدم نیاز به استفاده از یک یا چند فن کویل ، می توان آنها را خاموش و در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. همچنین در این سیستم به علت کوچک بودن سایز فن به کار رفته در فن کویل های هر اتاق ، صدای کارکرد آن در کمترین حد ممکن خواهد بود. مینی چیلر در بیرون از ساختمان (در فضای آزاد برای مثال بر روی بام ، تراس یا حیاط) نصب و با لوله کشی ساده آب به فن کویل ها متصل می گردد و در حداکثر فاصله بین آن و فن کویل ها محدودیتی وجود ندارد. در تصویر زیر نمونه ای از دستگاه مینی چیلر که به انواع مختلفی از فن کویل ها متصل شده است را مشاهده می کنید.

 

در مورد مصرف برق تمام سیستم های سرمایشی باید اینو خدمتتون عرض کنیم که از این نظر دستگاه ها به دو دسته تقسیم بندی میشن. دسته اول دستگاه هایی هستند که به دستگاه های تبخیری معروف هستند و با پاشش و تبخیر آب در هوا ، فرآیند سرمایش انجام میشه (مثل کولر آبی) و دسته دوم دستگاه هایی هستند که به دستگاه های تبریدی معروف هستند و با کمپرسور و سیکل تبرید تراکمی فرآیند سرمایش انجام میشه (مثل کولر گازی) که دستگاه های تبریدی همشون نسبت به دستگاه های تبخیری مصرف برق بیشتری دارند. برای مثال اسپلیت (کولر گازی) ، داکت اسپلیت و چیلر دارای کمپرسور هستند و با سیکل تبرید تراکمی فرآیند سرمایش انجام میشه و دستگاهی مثل ایرواشر یا زنت دارای کمپرسور نیست و با پاشش و تبخیر آب فرآیند سرمایش انجام میشه و طبیعتا مصرف برق کمتری دارند و از طرفی رطوبت هوا را نیز افرایش می دهند ولی دستگاه های تبریدی سرمایش مطبوع تری دارند و درجه حرارت هوا رو میشه دقیقا تحت کنترل درآورد و همچنین منجر به کاهش رطوبت هوا هم می شوند. در سیستم چیلر که به فن کویل های داخل ساختمان وصل میشه یک مزیت بزرگ وجود داره و اون اینکه هر کاربری که در اتاق یا محدوده اطراف خودش به سرمایش یا گرمایش نیاز نداشته باشه میتونه فن کویل اتاق خودش رو خاموش کنه و فقط در اتاق هایی که به سرمایش یا گرمایش نیاز داشته باشند فن کویل روشن میشه و دمای هر یک رو هم میشه جداگانه تنظیم کرد ولی در داکت اسپلیت به این شکل نیست و وقتی دستگاه رو روشن کنیم هوای سرد یا گرم با کانال به همه اتاق ها و سالن ها منتقل میشه و اگر فقط یک نفر در ساختمان حضور داشته باشه و دستگاه رو روشن کنه دستگاه با تمام توان کار میکنه و دمای هوای کل واحد به یک دما میرسه و از این نظر اتلاف انرژی زیادی خواهیم داشت.